Direktlänk till inlägg 5 mars 2008

Central Park

Av Johan, Patrik, Niklas - 5 mars 2008 22:12

Central Park, vad vore New york utan detta landmärke?
Det är en välbehövd undanflyktsplats för många New York-bor.
Det är en grön oas mitt i det hektiska storstadslivet för många
inhemska Manhattanbor. Här finns allt från mindre skogsdungar,
löparbanor, tennisbanor, mindre sjöar och pretzelstånd.

Alla som har tittat på en karta över Manhattan har direkt sett
att det gröna område i mitten av denna ö täcker upp en stor del
av området. Mycket riktigt! Efter ett ungefärligt uppmätande av
omkretsen av Central Park så hamnar man på cirka 10 kilometer.
Tänk dig att gå en mil rakt fram, då kan du uppskatta hur lång
tid det tar att gå runt hela Central Park med så mycket
att se runt om! I Central Park finns även "The Swedish Cottage",
det är en byggnad som gavs till USA som en gåva 1876, på den
tiden var det en svensk skola. Denna byggnad hittar du på den
västra sidann av Central Park i höjd med 79th Street.

Numera är det ingen svensk skola, utan en byggnad som huserar
"Puppet-Shows", alltså marionetteater. Kan vara värt ett besök!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johan, Patrik, Niklas - 25 juni 2009 00:20

Vi vill först passa på att tacka alla hängivna anhängare till våran blogg på bloggagratis.se. Vi vill även tacka Bloggagratis för en alldeles underbar bloggsite! Vi har nu tagit steget vidare och bediriver nu en fullfjädrad hemsida om New York med ti...

Av Johan, Patrik, Niklas - 31 maj 2009 20:36

Hallå hallå! Nu är det dags för mig, Niklas att presentera mig själv! Det är alltså jag och Johan som ska åka till Äpplet 10 augusti. Jag var i NYC både 2005 och 2007. Jag kommer dela med mig av de två resorna också i den här bloggen. Johan och jag h...

Av Johan, Patrik, Niklas - 20 maj 2009 22:17

Vi alla känner till att låtar får oss att minnas saker och ting. Jag har satt ihop en liten spellista som i alla fall jag ralaterar till New York p.g.a. lite olika anledningar. Den är seriös, men samtidigt inte!   Många artister är sålda på New York...

Av Johan, Patrik, Niklas - 18 maj 2009 10:54

Var bara tvungen att tipsa om den här produktionen från PixelCase. En virtuell tur över olika delar av New York, som t.ex. Central Park & Brooklyn Bridge. Mycket facinerande! Håll till godo:   http://www.pixelcase.com.au/vr/2009/newyork/ ...

Av Johan, Patrik, Niklas - 17 maj 2009 18:34

Den som inte köper med sig en "I love NYC" T-shirt tycker jag inte borde få komma tillbaka till New York :) Det finns flera roliga t-shirts förutom dessa klassika vita med hjärtat på, som går att köpa lite överallt runt Times Square. Brukar vara mäng...

Ovido - Quiz & Flashcards